Banden voor caravans en campers

Banden voor caravans en campers: de ultieme gids

8 min read

Veel kampeerders denken niet na over de banden, totdat het tijd is om ze te vervangen. Vooral om veiligheidsredenen is het echter verstandig om wat dieper op het onderwerp in te gaan. Uiteindelijk zorgen met name de banden ervoor dat caravans en campers veilig op koers blijven en zelfs de meest veeleisende roadtrips doorstaan. In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten bij het kopen van banden. En wat is het verschil eigenlijk tussen banden voor caravans en campers?

Inhoudsopgave

Caravans zijn aanhangers die aan een trekkend voertuig zijn bevestigd en daardoor worden aangetrokken. In feite hoeft de caravan alleen maar de auto te volgen. De banden worden echter blootgesteld aan heel andere invloeden en belastingen dan bij normale auto’s, vooral vanwege het gewicht.

Het gewicht is daarbij het belangrijkst, omdat dit aanzienlijk verschilt van dat van auto’s. Omdat caravans vaak aanzienlijk zwaarder zijn dan normale auto’s moeten de banden ook een duidelijk hoger gewicht aan kunnen. Hierbij speelt de belastingsindex van de banden een belangrijke rol. Ook het bandenprofiel moet bij caravans niet over het hoofd worden gezien. Bij onvoldoende profieldiepte kan er bij regen aquaplaning optreden en kan het hele voertuig uitbreken.

Daarbij komen verschillende omgevingsinvloeden die zwaarder wegen bij caravans dan bij normale auto’s. Afhankelijk van het land zijn de wegcondities slechter en rijd je regelmatig over onverharde wegen of straten met veel kuilen (in tegenstelling tot de ritjes met de auto). Dit leidt tot meer slijtage en verkort de levensduur van de band. Ook de warme zonneschijn in Zuid-Europa kan de banden beschadigen.

📧 Nieuwsbrief – mis onze tips en aanbiedingen niet!
Ik geef de ANWB toestemming mij per email te benaderen met de nieuwsbrief ANWB Vakantie met daarin alles voor een zorgeloze vakantie: inspiratie, praktische info en de leukste reisaanbiedingen.
Banden voor campers
Banden voor campers © sirisakboakaew - stock.adobe.com

Zijn er speciale banden voor campers?

Bij campers ziet de situatie er een beetje anders uit dan bij caravans, omdat je de camper hier zelf bestuurt. Bij campers komt het vooral aan op de grootte van het betreffende voertuig. Kleine campers in het formaat van bestelwagens en kampeerbusjes komen vaak een heel eind met gewone autobanden, mits de belastingsindex geschikt is.

Sommige campers onder de 3,5 ton worden ook uitgerust met bestelwagenbanden, maar dit kan wel tot problemen leiden. Bestelwagenbanden zijn ontworpen voor permanent gebruik in het dagelijks leven. De camper gebruik je niet continu, maar als je er wel mee rijdt, dan meestal ook heel wat kilometers in één keer. Bovendien staan campers meestal langere tijd stil. Juist die stilstand belast gangbare bestelwagenbanden behoorlijk en vermindert mogelijk de levensduur en veiligheid tijdens het rijden.

Sommige fabrikanten, zoals Continental, bieden tegenwoordig speciale camperbanden aan. Deze banden bieden een hoger rijcomfort en zijn bestand tegen ongunstige invloeden van buitenaf. Het rubbermengsel van deze campingbanden is geoptimaliseerd, zodat ze zelfs bij langdurige stilstand en extreme invloeden, zoals sterke uv-straling, niet verliezen aan kwaliteit.

Voor campers boven de 3,5 ton gelden weer andere regels. Afhankelijk van het voertuig moeten mogelijk vrachtwagenbanden worden gemonteerd. Kijk hiervoor in het kentekenbewijs van je camper.

Aanduidingen op de caravanband
Aanduidingen op de caravanband © NorGal - stock.adobe.com

Wat betekenen de aanduidingen op de band van de caravan?

Als je een band voor je caravan koopt, vind je altijd een bandenspecificatie aan de zijkant van de caravanband. Deze bandenmarkering bestaat uit afzonderlijke cijfers en letters. Ze geven informatie over de afmetingen, belasting en de toegestane maximale snelheid van de band en zijn een belangrijke factor bij het kopen van een caravanband. Volgens de EU-norm ECE-R 30 ziet een dergelijke bandenspecificatie er bijvoorbeeld als volgt uit: 185/60 R 14 102/100 Q

Dit betekenen de afzonderlijke cijfers:

Cijfer Aanwijzing Verklaring
185 Bandenbreedte Bandenbreedte op het breedste punt van de band in millimeter
60 Profielverhouding Profilverhältnis, d. h. das Verhältnis zwischen der Höhe der Seitenwand und der Breite der Fahrfläche in Prozent.
R Bandenconstructie Bandenconstructie, hier staat R voor radiaalband.
14 Velgdiameter hier bedraagt de binnendiameter van de band 14 inch.
102/100 Belastingsindex Belastingsindex, dus de maximale toegestane belasting van de band, waarbij 102 staat voor een maximale belasting van 850 kg per band.
Q Snelheidsindex Snelheidsindex, dus de maximaal toegestane snelheid van de band, waarbij Q staat voor een maximale snelheid van 160 km/u.

De belastingsindex

Caravans hebben over het algemeen geen dubbellaagse banden, dus geen dubbellucht. Daarom geldt de waarde vóór de schuine streep, in het bovenstaande voorbeeld 102. Deze waarde geeft aan dat een enkele band 850 kilogram gewicht kan dragen bij een druk van 2,5 bar. Beide banden op de as mogen dus samen 1.700 kilogram dragen.

Over het algemeen geldt: bij de keuze voor een band mag je de belastingsindex overschrijden die in het kentekenbewijs wordt vermeld. Dit kan echter het rijcomfort aanzienlijk beperken. De aanhanger ligt dan niet meer zo stevig op de weg en het rijgedrag in bochten wordt ook beïnvloed. Het wordt daarom aanbevolen om bij het gewicht altijd een beetje veiligheidsmarge in te bouwen.

De snelheidsindex

Ook de snelheid speelt een rol, maar deze is over het algemeen minder kritisch bij caravans, omdat je er sowieso niet zo snel mee rijdt. Als je een caravan met een goedkeuring voor 100 km/u hebt (let op: maximale snelheid voor caravans in Nederland is 90 km/u) moet je ervoor zorgen dat je minstens een caravanband koopt met een snelheidsindex L, dus een band die is ontworpen voor snelheden tot 120 km/u.

Ook belangrijk: bij caravans met goedkeuring tot 100 km/u moeten de banden na zes jaar worden vervangen. Dit geldt ook als de minimumprofieldiepte van 1,6 millimeter nog niet is bereikt. De leeftijd van de banden lees je af aan het DOT-nummer, dat zich ook aan de zijkant bevindt. Het nummer bestaat uit de codes voor maat en productiefaciliteit en een viercijferig getal voor de productieweek en -jaar van de band. DOT 4518 betekent bijvoorbeeld dat de band in de 45e kalenderweek van het jaar 2018 is geproduceerd.

Vind de juiste bandenspanning voor de caravanband

De druk is een belangrijke factor bij caravanbanden. De druk (en niet het chassis) vangt namelijk het volledige gewicht van de aanhanger op. Bandenfabrikanten vragen over het algemeen waarden boven 2,5 bar voor een koude band, de maximale druk kan zelfs boven de 3 bar liggen. Je vindt deze informatie in de handleiding van het voertuig.

Over het algemeen moet je de bandenspanning bij caravans regelmatig controleren en je daarbij houden aan de waarden zoals die door de fabrikant zijn voorgeschreven. Vooral voor langere ritten moet je de luchtdruk meten en indien nodig aanpassen terwijl de banden nog koud zijn.

Bandenspanning
Bandenspanning

Waarom al die moeite? Heel eenvoudig: onjuiste druk kan leiden tot vroegtijdige slijtage van de band. Als de druk te hoog is, slijt het midden van de band buitengewoon snel. Bij te lage druk slijten daarentegen de flanken sterker. Als de band te weinig druk heeft, verliest hij ook stabiliteit. Het chassis knikt in en de band rolt door. Dit verslechtert niet alleen het rijgedrag van de camper. In het ergste geval wordt het binnenwerk van de band onherstelbaar beschadigd. In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot het barsten van de band – zelfs bij nieuwe banden.

Wanneer moeten banden voor caravans en campers worden vervangen?

De levensduur van banden voor caravans is beperkt en zelfs als je niet de hele wereld rondreist, veroudert de band. Uv-stralen, hitte, zuurstof en het weer tasten het materiaal aan en veroorzaken na verloop van tijd slijtage. Een eerste teken hiervan zijn scheuren aan de zijwand van de band. Daarom moet je ervoor zorgen dat je de banden regelmatig vervangt, zelfs als ze er op het oog nog goed uitzien bij weinig gebruik.

Heeft jouw kampeervoertuig een goedkeuring voor 100 km/u, dan moeten de banden dus uiterlijk na zes jaar worden vernieuwd. Bij andere voertuigen geldt dit niet – hier schrijft de wetgever een minimumprofieldiepte van 1,6 millimeter voor. Als het profiel van de caravanband deze diepte bereikt, moet je een nieuwe band kopen. In de praktijk is het echter verstandig de banden reeds te vervangen als het profiel van de caravanband onder de grens van 4 millimeter komt.

Wanneer dit punt is bereikt, hangt sterk af van het individuele rijgedrag. Je moet de banden echter uiterlijk na acht tot tien jaar vervangen, mogelijk eerder als je veel met de camper op pad bent. Houd ook de banden van het trekkende voertuig in de gaten – vooral als je met een zware aanhanger en zonder vierwielaandrijving rijdt.

Is de aanschaf van allseasonbanden en vierseizoenenbanden de moeite waard?

Elke winter stellen veel kampeerders zich de vraag: moet je ook bij de camper overschakelen op winterbanden? Dat zien ook de bandenfabrikanten en bieden inmiddels vierseizoenenbanden en allseasonbanden aan voor caravans en campers. Deze allseasonbanden worden gemarkeerd met het M+S-symbool (modder en sneeuw) en het alpine-symbool (sneeuwvlok op berg) voor winterbanden. Daarmee zou je in theorie comfortabel kunnen rondrijden, zelfs onder ongunstige omstandigheden.

  • Let op dat een enkele markering met M+S tegenwoordig niet meer als geschikt voor winterse omstandigheden wordt erkend, omdat deze niet voldoet aan de voorgeschreven voorwaarden voor winterbanden.
  • In tests scoren zelfs allseasonbanden van bekende fabrikanten zoals Goodyear, Ducato of Pirelli slechter dan klassieke winterbanden.
  • Wat betreft tractie, zijdelingse grip of remprestaties hebben echte winterbanden de voorkeur.

Conclusie: Als je ook in de winter op kampeervakantie gaat, ontkom je niet aan de wissel van zomer- naar winterbanden.

Caravan winterklaar maken: vergeet de banden niet

Misschien laat je de caravan in het najaar en de winter in de stalling staan. Ook hier zijn er enkele punten om op te letten met betrekking tot de banden.

  • Voordat de winter begint, moet je eerst de druk met 0,2 tot 0,3 bar verhogen. Dit zorgt ervoor dat de band mooi rond blijft en geen vlakke plekken krijgt.
  • Bovendien is het aan te raden om de banden te ontlasten met kriksteunen of blokken.
  • Ook het parkeren op wiggen met ronde oppervlakken of luchtkussens helpt om het gewicht van de caravan gelijkmatig over de banden te verdelen.
  • Voordat je gaat rijden, moet je de bandenspanning weer een beetje verlagen.
  • Bekijk ook andere belangrijke tips over hoe je je caravan winterklaar maakt.

Foto: © standret – stock.adobe.com

Laatste aanpassing: 06/06/2024