Gewicht kampeerauto aanpassen: de ultieme gids
Ontdek & boek je volgende camping
Gasten: 2
Volwassenen
Kinderen
Leeftijd van de kinderen bij uitchecken:
Bij het verhogen van de camper verhoog je het toegestane totaalgewicht van het voertuig om een hogere lading te kunnen dragen. We leggen uit hoe het proces verloopt, hoeveel het kost en waar je op moet letten bij het gewicht aanpassen van de camper.
Herken je dit? De volgende vakantie met de camper staat voor de deur, maar er zijn gewoon te veel spullen die mee moeten op reis. Kampeeruitrusting, watercontainers, gasflessen, fietsen, voorraden en alles wat je nodig hebt in je huis op wielen voor een comfortabele vakantie. Die magische grens van 3500 kilogram is daarmee snel bereikt.
Het goede nieuws: er is een oplossing waarmee je voorkomt dat je het toegestane gewicht van de camper overschrijdt. Hierbij wordt het toegestane totaalgewicht van het voertuig verhoogd, en je kunt meer spullen meenemen zonder je zorgen te maken dat je bij de volgende politiecontrole uit het verkeer wordt gehaald. We laten je zien waar je op moet letten.
Het gewicht van je camper aanpassen: wat is dat precies?
Elk voertuig heeft een maximaal toegestaan totaalgewicht dat wordt vermeld in het kentekenbewijs. Dit bestaat uit het kale gewicht van het voertuig en het gewicht van de lading. Het probleem hierbij is dat goed uitgeruste campers al een vrij hoog gewicht op zich hebben en niet veel ruimte bieden voor extra bagage.
Het gewicht van je camper aanpassen, is de meest voorkomende oplossing hiervoor. Dit omvat meestal een aanpassing van het voertuig en het vervangen van het onderstel, de assen of bepaalde andere componenten. In alle gevallen kun je de aanpassing alleen doorvoeren voor een voertuig dat is aangemeld op jouw naam of op je bedrijfsnaam. Als het voertuig zwaarder wordt dan toegestaan of als je het trekgewicht verhoogt, moet je het voertuig bovendien laten keuren. Was het gewicht van je bedrijfsauto minder dan 3500 kilogram en is dat na de aanpassing meer dan 3500 kg? Dan krijg je een ander kenteken. Dit gebeurt ook als het gewicht van je kampeervoertuig voorheen boven 3500 kilogram lag en na de aanpassing daaronder uitkomt.
Resultaat van deze maatregelen: de meegevoerde nuttige lading neemt toe, je kunt meer meenemen op vakantie en – heel belangrijk – je rijdt veiliger en comfortabeler.
Wanneer moet ik een camper verhogen?
Het verhogen van een camper is vooral zinvol als je bij normale belading al het toegestane totaalgewicht overschrijdt. Hoewel er een wettelijke tolerantiedrempel is van vijf procent zijn deze extra gewichtsreserves in de praktijk vaak onvoldoende.
Let op: als je het toegestane totaalgewicht overschrijdt, dreigen hoge boetes als je gecontroleerd wordt. Bovendien wordt het rijgedrag bij overbelading negatief beïnvloed. De camper kan snel oncontroleerbaar worden en ernstige ongevallen veroorzaken.
Verzekeringen beschouwen overbelading bovendien als grof nalatig gedrag en kunnen in geval van een ongeval weigeren te betalen. Het is dus het beste om het niet zover te laten komen en het gewicht van de camper liever van tevoren te verhogen. In het volgende gedeelte lees je welke concrete mogelijkheden er zijn.
Belangrijk: asbelasting en voertuiggewicht bepalen
Voordat je een verhoging overweegt, moet je in eerste instantie het totaalgewicht van het voertuig in geladen toestand bepalen. Het beste gebruik je hiervoor een weegbrug. Deze vind je bij vestigingen van het RDW, bij vrachtwagenhandelaren, bij sommige afvalverwerkingsbedrijven of bij lokale schroothandelaren. Het gewicht vergelijk je met het technisch toegestane totaalgewicht van het voertuig dat je vindt in het kentekenbewijs.
Belangrijk: houd bij het wegen zeker rekening met het gewicht per as, dus de asbelasting op de vooras en de achteras. Als je bijvoorbeeld de camper van 3500 kilogram naar 3850 kilogram verhoogt, moet je ervoor zorgen dat de assen dit extra gewicht ook kunnen dragen.
Let daarbij op dat de draagkrachtindex van de banden klopt. Met een index van Q116 is het gewicht per band ongeveer 1250 kilogram, dus per as is 2500 kilogram toegestaan. Bij een verhoging neemt het gewicht dat op de assen rust toe. Daarom moet je ervoor zorgen dat je na de verhoging nog steeds binnen de toegestane grenswaarden blijft.
Campergewicht verhogen en aanpassen: kosten en methoden in één oogopslag
Er zijn verschillende methoden om het gewicht van de camper te verhogen. De aanpak hangt echter altijd af van het individuele voertuig en de interactie van de voertuigcomponenten. Daarom moet je je altijd grondig laten adviseren door de fabrikant van de camper en de chassisfabrikant voordat je de aanpassing uitvoert.
Methode van verhoging | Gewonnen extra gewicht | Kosten |
---|---|---|
Versterking van de veren | tot ca. 100 kilogram | ca. 750 tot 1.500 euro |
Installatie van een extra veersysteem of volledige luchtvering | tot ca. 100 tot 300 kilogram | ca. 1.500 tot 3.000 euro |
Installatie van een nieuwe wiel-bandcombinatie | tot ca. 100 tot 300 kilogram | ca. 1.500 tot 3.000 euro |
Vervanging van het complete onderstel | tot ca. 300 tot 500 kilogram | ca. 4.500 tot 5.500 euro |
Versterking van de veren
Een van de meest voorkomende maatregelen om de camper te verhogen, is het versterken van de veren of het installeren van extra veerelementen. Hierdoor wordt zowel de asbelasting als het toegestane totaalgewicht van het voertuig verhoogd. Afhankelijk van het type voertuig worden hoogwaardige blad- of schroefveren gebruikt, bijvoorbeeld van aluminium, die het rijcomfort verbeteren en slijtage helpen voorkomen.
Installatie van een extra veersysteem of volledige luchtvering
Een andere populaire optie is het installeren van een extra veersysteem dat als ondersteuning dient voor doorhangende veren. Oneffen verdeelde wieldrukken kunnen ook goed worden geëlimineerd met een volledig luchtveringsysteem. Hierbij vervangen luchtbellen, schokdempers en houders de gebruikelijke stalen veren en zorgen voor een uitstekend rijgevoel.
Installatie van een nieuwe wiel-bandcombinatie
Mogelijk is de fabriekscombinatie van wiel en band te zwak voor de verhoging en zijn nieuwe velgen met een hoog draagvermogen – bijvoorbeeld van aluminium – en sterkere banden nodig die het hoge gewicht goed aankunnen.
Vervanging van het complete onderstel
Als de verhoging met de bovengenoemde componenten niet voldoende is, kan ook het volledige onderstel van de camper worden vervangen. Hierbij wordt het onderstel volledig verwijderd en vervangen door een nieuw exemplaar. Deze maatregel is waarschijnlijk de duurste, maar ook de meest uitgebreide.
Kan het gewicht van een camper worden verhoogd zonder technische aanpassingen?
Goed om te weten: een technische ingreep aan de camper is niet per se noodzakelijk. Als het alleen gaat om enkele extra kilo’s voor de kampeeruitrusting kun je mogelijk de verzwaring ook uitvoeren zonder aanpassingen.
De reden daarvoor is dat veel onderstellen standaard zijn ontworpen voor een hoger gewicht, maar om verschillende redenen toegestaan zijn voor een lager totaalgewicht (bijvoorbeeld vanwege het vereiste rijbewijs). Als dat het geval is, kun je je voertuig laten keuren door de dealer of fabrikant. Je ontvangt een attest waarin staat dat de camper meer gewicht kan dragen, bijvoorbeeld 100 kilogram meer dan oorspronkelijk aangegeven. Met deze verklaring ga je naar het RDW en laat je de wijziging goedkeuren en in de voertuigpapieren registreren. Let er hierbij wel goed op dat je de toegestane asbelasting niet overschrijdt.
Qua kosten is verhogen zonder aanpassingen natuurlijk de goedkoopste optie. In totaal moet je rekenen op enkele honderden euro’s, mogelijk iets meer als er nog een remberekening moet worden uitgevoerd.
Dit verandert er na het verhogen van de camper
Als je het gewicht van de camper verhoogt, heb je niet alleen extra kilo’s onder de stoelen. Er verandert ook het een en ander voor jou als bestuurder. De belangrijkste punten zijn het vereiste rijbewijs, eventuele tolkosten en snelheidsbeperkingen.
Rijbewijs
Het toegestane totaalgewicht van de camper heeft invloed op welk rijbewijs je nodig hebt. Tot 3,5 ton volstaat een normaal rijbewijs van categorie B. Voor alles wat daarboven ligt, heb je in de camper een rijbewijs van categorie C1 nodig. Het B96-rijbewijs heeft alleen betrekking op aanhangers en geldt alleen voor caravans.
Hier leggen we de belangrijkste wetten en voorschriften uit voor campers en caravans.
Tolkosten
In Nederland hoef je nu nog geen tol te betalen, maar die wet wijzigt mogelijk voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton. In buurlanden is dat anders. Hier kunnen de tolkosten aanzienlijk stijgen als je voertuig de 3,5 ton overschrijdt. Dit geldt met name voor Oostenrijk: hier kun je boven de 3,5 ton geen vignet meer gebruiken, maar heb je de elektronische Go-Box nodig in plaats van de gebruikelijke milieusticker.
Meer informatie over dit onderwerp vind je hier: Tol en vignetten voor campers.
Maximale snelheid en rijverbod
Na de gewichtsverhoging is op snelwegen alleen nog maximaal 80 km/u toegestaan, op provinciale wegen bedraagt de maximaal toegestane snelheid eveneens 80 km/u (of lager, wanneer de borden dat voorschrijven). Mogelijk is er op bepaalde wegen ook een rijverbod van kracht voor voertuigen boven de 3,5 ton, evenals een inhaalverbod bij overeenkomstige verkeersborden. Een nachtelijk rijverbod geldt doorgaans alleen voor vrachtwagens vanaf 7,5 ton.
Voor- en nadelen van het verhogen van het campergewicht in één oogopslag
We hopen dat we je met deze informatie een idee hebben kunnen geven van het proces rond campergewicht verhogen. Als je nog niet zeker weet of het verhogen van de camper de moeite waard is, geven we je hier nogmaals een kort overzicht van de voor- en nadelen van de verhoging.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Meer gewicht toegestaan | Kosten voor de ombouw |
Hoger rijcomfort | Extra kosten voor tol |
Meer veiligheid tijdens het rijden | Andere rijbewijscategorie vereist (C1) |
Betere asbelasting | Inhaalverbod bij bepaald verkeersbord |
Langere levensduur van het voertuig |