Gewicht caravan

Gewicht caravan - leeggewicht, totaalgewicht, laadvermogen en meer

6 min read

Op vakantie gaan en toch altijd je huis bij je hebben: dat is kamperen met een caravan. In het privéhotel op vier wielen hoef je nergens op te bezuinigen. Opslagruimte zover het oog reikt. Je moet echter altijd het gewicht in de gaten houden. Wij leggen uit waar je op moet letten.

Inhoudsopgave

Wie voor het eerst met een camper op pad gaat, onderschat vaak de belading: veelvoorkomende gevolgen zijn overbelasting en slecht rijgedrag door een verkeerde gewichtsverdeling. Om te voorkomen dat dit gebeurt, hebben we de belangrijkste tips verzameld over het laden en het gewicht van campers.

📧 Nieuwsbrief – mis onze tips en aanbiedingen niet!
Ik geef de ANWB toestemming mij per email te benaderen met de nieuwsbrief ANWB Vakantie met daarin alles voor een zorgeloze vakantie: inspiratie, praktische info en de leukste reisaanbiedingen.

Caravan gewicht – woordenlijst

De volgende termen kom je steeds weer tegen in verband met het gewicht van een camper. Ze vormen de basis voor alle verdere uitleg. We leggen daarom de meest voorkomende begrippen hieronder voor je uit.

Asdruk

In kentekenbewijs deel 1 van je camper staat de toegestane aslast vermeld. Hiermee wordt het maximale gewicht bedoeld dat op de afzonderlijke assen van de camper mag rusten. Het mag niet worden overschreden – zelfs niet als het toegestane totaalgewicht van de camper tegelijkertijd wordt gehandhaafd. Als een aslast wordt overschreden, dreigen hoge boetes. Bovendien verslechtert het rijgedrag aanzienlijk.

Totaalgewicht

Het toegestane totaalgewicht (TTG) van je camper staat ook vermeld in deel 1 van het kentekenbewijs. Het bestaat uit het leeggewicht van het voertuig plus eventuele belading en is het maximum waarmee je de weg op mag. In de regel is dit 3,5 ton. Als het wordt overschreden, moet je niet alleen rekening houden met boetes, maar ook met verslechterd rijgedrag.

Hefkracht

Of voorwerpen laag bij de grond of verhoogd worden geladen, heeft geen invloed op het gewicht, maar wel op de gewichtsverdeling op de assen. Hoe hoger een voorwerp wordt geplaatst, hoe meer het de achteras belast bij gelijktijdige ontlasting van de vooras. Het effect is eenvoudig te berekenen: het gewicht van een voorwerp in kilogram vermenigvuldigd met de afstand tot de vooras in centimeters, gedeeld door de wielbasis in centimeters, geeft het gewicht waarmee het voorwerp op de achteras werkt.

Leeggewicht / rijklaargewicht

Om het gewicht van verschillende modellen beter te kunnen vergelijken, wordt meestal het leeggewicht van een voertuig opgegeven. Hiermee wordt het gewicht van het voertuig bedoeld zonder belading, maar met de minimale uitrusting die nodig is om te rijden. De norm DIN EN 1646-2 legt het volgende vast:

• Bestuurder (75 kg)
• 90% gevulde brandstoftank
• 100% gevulde watertank
• Minimale gasvoorraad
• Haspel
• Stroomaansluitkabel

Tip: Hoe hoger het leeggewicht van het voertuig, hoe moeilijker het over het algemeen is om het toegestane totaalgewicht van 3,5 ton te handhaven.

Drooggewicht

Drooggewicht is het netto gewicht van de camper, dus ook zonder brandstof of gastanks. Malibu geeft deze informatie als praktische basis voor het berekenen van het individuele leeggewicht.

Belading

De belading of nuttige lading is het verschil tussen het totaalgewicht en het leeggewicht van de camper. Het staat bijvoorbeeld ter beschikking voor bagage en medereizigers. Voorbeeld: het toegestane totaalgewicht is 3,5 ton, het leeggewicht is 3150 kg. 3500 – 3150 = 350. Je kunt de camper dus met extra 350 kilogram beladen. Let op: medereizigers behalve de bestuurder tellen ook als belading.

Belading
Belading

belading van geselecteerde campers in de test:

Hoeveel bagage kun je eigenlijk meenemen in de camper? ANWB heeft vijf populaire modellen vergeleken. Let op dat in deze vergelijking niet het leeggewicht, maar het reisgewicht wordt gebruikt om de belading te berekenen. Dit is een door ANWB vastgestelde waarde die al meerdere personen en wat bagage omvat. Daarom is het in de praktijk voor veel kampeerders handiger dan het netto leeggewicht.

Model Type Leeggewicht in rijklaar* staat Reisgewicht** Beladingsreserve in kg
Dethleffs Trend I 6557 DBM Integraal 2.785 3.260 240
Dethleffs Trend T 7057 DBL Half-integraal 2.930 3.405 95
Sunlight A68 Alkoof 2.805 3.280 220
Hymer Grand Canyon S (met hefdak) Buscampe 2.915 3.390 110
Mercedes Benz Marco Polo (TTG: 3200 kg) Kampeerbus 2.487 2.962 238

* Gewicht van het voertuig in rijklaar volgens DIN EN 1646-2 zoals hierboven beschreven.
** naast het leeggewicht een extra volwassene (75 kg), twee tieners (elk 50 kg) plus bagage voor vier personen (elk 25 kg) plus nog eens 200 kg.
Bron: ADAC

Let op het leeggewicht van de camper vóór de aankoop

Het leeggewicht beïnvloedt sterk hoeveel speelruimte je hebt bij het beladen van de camper. Daarom moet je er bij de aankoop ook op letten geen voertuig te kopen waarmee je met je geplande belading het toegestane totaalgewicht zou overschrijden.

Bij het leeggewicht van campers geldt: lichter betekent niet per se minder comfortabel. Want gewicht kan niet alleen worden bespaard door een zuinige uitrusting, maar ook door het gebruik van moderne lichtgewicht materialen.

Laadruimtes juist beladen

Bij het laden van het voertuig is er vanwege de hefkracht en asdruk veel om over na te denken. Een goede vuistregel is: zware voorwerpen omlaag, lichte voorwerpen omhoog. De bovenste kastjes in het voertuig lenen zich uitstekend voor lichte voorwerpen zoals handdoeken, kleding en plastic servies, terwijl de opbergruimtes dicht bij de grond geschikt zijn voor watercontainers, houtskool voor de barbecue en dergelijke. Campers met bijzonder grote opbergruimtes maken het gemakkelijker om omvangrijke en zware voorwerpen correct in te laden. Malibu campers hebben de grootste opbergruimte in hun klasse.

Laadruimtes juist beladen
Laadruimtes juist beladen

Tips om gewicht te besparen

Er zijn veel manieren om gewicht te besparen bij het inpakken van de camper. Het vullen van de watertank maakt een bijzonder groot verschil. Wie de natuur in gaat, moet de watertank vullen voordat hij vertrekt. Wie echter ook op de bestemming vers water tot zijn beschikking heeft, kan met een bijna lege tank vertrekken en zo meer dan 100 kilogram gewicht besparen. Ook kunnen voorwerpen van staal (gasflessen, potten) vaak worden vervangen door aluminium. Melamine serviesgoed weegt bovendien aanzienlijk minder dan porseleinen servies.

Controleer het gewicht van de camper – op naar de weegschaal

Zodra de camper volledig is geladen, rijd je ermee naar de weegschaal. Zo zorg je ervoor dat het toegestane totaalgewicht niet wordt overschreden en hoef je niet bang te zijn voor een verkeerscontrole. Daarbij moet natuurlijk ook het gewicht van alle passagiers die niet aanwezig zijn bij het wegen worden meegerekend. Let er ook op hoe vol je tanks zijn tijdens het wegen.

Overbelaste campers opwaarderen

Als op de weegschaal blijkt dat het voertuig te zwaar is, zijn er twee mogelijkheden. De eerste optie ligt voor de hand: onnodige ballast moet eruit, totdat de gewenste aslast en totaalgewicht worden bereikt.

Vooral bij voertuigen met een speciale uitrusting gebeurt het vaker dat het voertuig overbelast is, ook al bevindt zich alleen nog onmisbare bagage aan boord. Dan kan de tweede optie van pas komen: een upgrade van de camper. Hierdoor kunnen zowel de aslast als het toegestane totaalgewicht worden verhoogd.

Maar let op: als de camper als gevolg van de upgrade meer dan 3,5 ton weegt, dan is het normale rijbewijs niet meer voldoende. Dan gelden niet alleen andere regels in het verkeer; ook het rijbewijs moet worden opgewaardeerd.

Foto: © Etrusco

Laatste aanpassing: 06/06/2024