hoe je jouw caravan correct belaadt

Veilig op weg: hoe je jouw caravan correct belaadt

7 min read

Voordat je de weg op gaat voor de volgende kampeervakantie moet je je caravan correct beladen. Er kan daarbij het een en ander misgaan. Wij laten je daarom graag zien waar je op moet letten bij het inpakken, hoe je gewicht bespaart en waar je je kampeeruitrusting veilig in de caravan opbergt.

Inhoudsopgave

Ken je deze situatie? De kampeervakantie is gepland, de hele uitrusting is compleet, de voorpret stijgt. Nu moet je alleen nog maar de voortent, kampeermeubels, fietsen, kleding, eten en al die andere dingen die je wilt meenemen ín de caravan krijgen…

Op dat moment raken sommige kampeerders in paniek. Iedereen weet wel vaag dat het belangrijk is om de lading goed over de caravan te verdelen. Maar wat betekent dat precies? Wat gebeurt er als je de caravan verkeerd belaadt? En wat betekenen termen als leeggewicht, toegestaan totaalgewicht of asbelasting?

Als je je nu afvraagt waar elk deel van de uitrusting precies in de caravan moet komen, lees dan verder. In dit artikel laten we je precies zien hoe je het beste te werk kunt gaan en waar je op moet letten. Maar eerst een korte uitleg waarom het zo belangrijk is om de caravan op een juiste manier te beladen.

Wat gebeurt er als ik de caravan verkeerd inlaad?

Een slecht beladen of overbeladen caravan is een groot risico voor jou en andere weggebruikers. Sleuren is het sleutelwoord. In het ergste geval kan dit leiden tot een ongeluk door slingeren en schommelen. Als de caravan daarentegen correct is geladen, rijd je veel comfortabeler en verbruik je over het algemeen ook minder brandstof, omdat je tijdens het sturen geen slingerende bewegingen hoeft te corrigeren.

Verkeerd beladen: de caravan slingert

Het meest voorkomende probleem bij verkeerd beladen caravans is dat de aanhanger begint te slingeren tijdens het rijden. De bestuurder verliest de controle over de caravan, omdat deze wild heen en weer schommelt en over de weg slingert. Kritisch wordt het als de aanhanger kantelt. Ernstige ongevallen met verwoestende gevolgen voor de bestuurder en andere weggebruikers kunnen het gevolg zijn.

Correct laden: je rijdt comfortabeler

Een correct geladen caravan verbetert de stabiliteit van het voertuig – en dit heeft direct invloed op het rijgedrag. Hoe stabieler het geheel is, hoe beter het te besturen is. Je rijdt ontspannen en je concentreert je volledig op het verkeer. Een aangename bijkomstigheid: een rustige rijstijl verbruikt op de lange termijn ook minder brandstof. Als je de caravan correct laadt, bespaar je dus uiteindelijk geld.

Hoe voorkom ik slingeren?

Je vermijdt slingeren enerzijds door correct te beladen en anderzijds door voorzichtig, niet te snel te rijden. Ook handig is een antidwarskoppeling – met deze handige stabiliteitsondersteuning verbeter je het rijgedrag aanzienlijk.

Als het gevaarlijk wordt en het voertuig toch begint te slingeren, reduceer je onmiddellijk je snelheid. Trap niet op de rem, maar laat onmiddellijk het gas los en breng het voertuig door de snelheid te verminderen weer in balans. Geef geen extra gas in de hoop dat het geheel zich vanzelf weer stabiliseert.

Voor het laden: Bepaal het gewicht van de caravan en het trekkend voertuig

Caravan weegschaal
Caravan weegschaal © maho - stock.adobe.com

Voordat je de caravan belaadt, moet je eerst de voertuiggegevens controleren en kijken hoeveel gewicht überhaupt in de aanhanger mag. Je vindt deze informatie in de voertuigpapieren – vooral relevant zijn:

  • Leeggewicht van de caravan
  • Toegestaan totaalgewicht van de caravan
  • Toegestaan totaalgewicht van de combinatie
  • Asbelasting

Leeggewicht van de caravan

Het leeggewicht van de aanhangwagen is het gewicht van de caravan zoals die uit de fabriek rolde, inclusief gevulde watertank en toilettank, gevulde gasfles en eventuele reeds ingebouwde extra uitrusting. Het voertuig is dus rijklaar, maar heeft nog geen lading aan boord. Je vindt het leeggewicht van de caravan in het kentekenbewijs onder het nummer G. Als je op safe wilt spelen, kun je het leeggewicht van de caravan in de lege toestand ook zelf wegen (meer informatie hierover verderop in het artikel).

Toegestaan totaalgewicht van de caravan

Het toegestane totaalgewicht is het gewicht van de caravan inclusief de lading, dus alle voorwerpen die je zelf inpakt. Hieronder vallen kampeeruitrusting, meubels, servies, et cetera, maar ook voorwerpen die je aan de buitenkant van het voertuig bevestigt, zoals fietsen. Het toegestane totaalgewicht vind je in het kentekenbewijs onder het nummer F.1.

Toegestaan totaalgewicht van de combinatie

Het toegestane totaalgewicht van de combinatie is het maximaal toegestane gewicht dat de caravan en het trekkende voertuig samen mogen hebben. Je telt dus het maximaal toegestane totaalgewicht van de auto op bij het maximaal toegestane totaalgewicht van de caravan.

Met een geldig rijbewijs van klasse B is het toegestane totaalgewicht van de combinatie van caravan en trekkend voertuig 3500 kg. Weegt je trekkende voertuig bijvoorbeeld 2,2 ton en de geladen caravan 1,2 ton, dan is het totaalgewicht van de combinatie 3,4 ton. Hiermee blijf je onder de grens van 3,5 ton en mag je het geheel besturen.

Let op: als het gewicht boven de 3,5 ton ligt, heb je een BE-rijbewijs nodig voor voertuigen tot 7 ton. Probeer dus, indien mogelijk, onder de grens van 3,5 ton te blijven.

Disselbelasting
Disselbelasting © von Lieres - stock.adobe.com

Disselbelasting van het trekkende voertuig

De disselbelasting is het gewicht waarmee een aanhanger in aangekoppelde toestand op de trekhaak van het trekkende voertuig rust. Bij de meeste personenauto’s ligt de maximaal toegestane disselbelasting tussen 50 en 100 kilogram.

Deze waarde mag niet worden overschreden. Als de disselbelasting te groot is, kan het gewicht van de aanhanger het achterste deel van het trekkende voertuig naar beneden duwen en de voorwielen van de auto grijpen mogelijk niet goed meer. Aan de andere kant mag de disselbelasting ook niet minder zijn dan 4% van het werkelijke aanhangergewicht of 25 kilogram. Met te weinig disselbelasting kan het tegenovergestelde gebeuren: het achterste deel van de aanhanger kan naar beneden zakken en raakt mogelijk de weg.

In de praktijk moet je de maximaal toegestane disselbelasting zo volledig mogelijk benutten voor een stabiel en veilig rijgedrag van de auto met caravan erachter.

Asbelasting van de caravan

Een andere belangrijke factor is de asbelasting. Het toegestane asgewicht van de caravan geeft aan hoeveel gewicht op de afzonderlijke assen van de caravan mag rusten. Bij een te hoog asgewicht worden de assen en wielen van de aanhanger te zwaar belast – in het ergste geval dreigt een asbreuk. Bovendien kan een te hoog asgewicht sporen op de weg achterlaten.

Het werkelijke asgewicht kan als volgt worden bepaald: leeggewicht van de caravan + lading – disselbelasting / aantal assen

Tel het leeggewicht en de lading van de caravan op en trek daar de disselbelasting van af. Deel deze waarde vervolgens door het aantal assen van de caravan. Zo krijg je het werkelijke gewicht dat op elke afzonderlijke as rust.

Inpakken is kinderspel: zo voorkom je slingeren en kom je veilig aan op je bestemming

Nadat je het toegestane gewicht hebt bepaald, kun je beginnen met het inladen van de caravan. Hierbij houd je de volgende vuistregel aan: zware voorwerpen onderin, lichte bovenin. Om echt veilig en stabiel te rijden, ga je als volgt te werk.

Zware bagage onderin

Zware bagage berg je het beste onder in de caravan op, in de buurt van de as en voor de as, maar zeker niet in het achterste deel van de caravan. Hierdoor ligt het zwaartepunt bijzonder laag, wat zorgt voor een goede grip van het voertuig en kantelen voorkomt. Let hierbij op het toegestane asgewicht en disselbelasting. Middelzware lading kan het beste worden opgeborgen in opbergvakken of tussenruimtes tussen de zware bagage. Zorg ervoor dat je de lading gelijkmatig in het voertuig verdeelt.

Lichte bagage bovenin

Lichte bagage plaats je in de bovenste opbergvakken of kasten. Kleding berg je op in het slaapgedeelte, servies in de bovenkasten van de keuken. Maar let op: borden en glazen zijn zwaar en breken gemakkelijk, dus deze plaats je pas in de kastjes als je op de plaats van bestemming bent aangekomen. Verpak ze daarvoor goed in stevige dozen en leg ze op de vloer van de caravan, uiteraard vastgebonden om glijden te voorkomen. In het achterste deel van de caravan berg je uitsluitend lichte voorwerpen op.

Let er goed op dat je de lading beveiligt voordat je gaat rijden. Alle voorwerpen moeten in het trekkende voertuig en de caravan stevig worden vastgezet (bijvoorbeeld met riemen of een touw), zodat ze bij het remmen of een ongeval niet om je oren vliegen. Bovendien moet je open vakken vermijden of leeghalen, omdat de spullen er anders tijdens de rit uit kunnen vallen.

Zo bespaar je gewicht

Hier zijn enkele tips als je hebt te kampen met een te hoog gewicht:

  • Neem aluminium gasflessen mee in plaats van stalen
  • Gebruik lichtgewicht kampeerservies van roestvrij staal, bamboe of titanium: hiermee kun je vergeleken met glas of porselein/keramiek de helft van het gewicht besparen
  • Neem alleen zoveel conserven en glazen potten mee als strikt noodzakelijk
  • Neem niet te veel kleding mee, want je kunt onderweg wassen
  • Vermijd verzwaarde toilet- en watertanks en neem alleen een lading voor noodgevallen mee
  • Vervoer fietsen op het dak of de achterkant van het trekkende voertuig en niet op de aanhanger

Waar kan ik de caravan wegen?

Ben je volledig bepakt en bezakt, dan is het verstandig het volledige voertuig voor vertrek te wegen en niet uitsluitend het gewicht te schatten op basis van je berekeningen. Meten is immers weten. Hiervoor ga je het beste naar een officiële vrachtwagenweegbrug. Je vindt deze bijvoorbeeld hier:

  • RDW
  • Recycling- en milieuparken
  • Vuilstortplaatsen
  • Autosnelwegpolitie

Foto: © markobe – stock.adobe.com

Laatste aanpassing: 06/06/2024