Bevestigen van de breekkabel

Bevestigen van de breekkabel - voorschriften, methoden en modellen

3 min read

Het correct bevestigen van de breekkabel is niet alleen belangrijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor je portemonnee. Want onwetendheid beschermt je niet tegen boetes: wie betrapt wordt met een onjuist bevestigde breekkabel moet waarschijnlijk diep in de buidel tasten. We vertellen hoe het zit in Nederland en de populaire vakantielanden Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Inhoudsopgave

Afhankelijk van het land zijn er verschillende regels en voorschriften voor het bevestigen van de breekkabel van de caravan aan het trekkende voertuig. Voordat we je de regels in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk uitleggen, introduceren we drie verschillende manieren om je breekkabel te bevestigen.

1. Als je een trekhaak met oog hebt, moet je de veerklem van de breekkabel door het oog rijgen, het touw vervolgens om de kogelkop leiden en de zo gevormde lus weer aan de breekkabel vasthaken. Als de veerklem niet door de lus past, kun je het touw laten aanpassen met een karabijn met haak (DIN 5299, 70 mm) en deze rechtstreeks in het oog klikken. Maar de haak op zichzelf kost vaak meer dan een nieuwe, kant-en-klare breekkabel.

2. Bij een afneembare koppeling bevestig je de breekkabel rechtstreeks aan een oog aan het trekkende voertuig. Geschikte plaatsen hiervoor zijn naast het oog aan de houder van het trekmechanisme of de sleepogen, indien deze zich zo centraal mogelijk aan de achterkant van het voertuig bevinden. Ook hier geldt: bevestig de veerklem niet direct aan het oog, maar leid de breekkabel door het oog. Een karabijnhaak mag rechtstreeks in het oog worden geklikt.

Bij een afneembare koppeling

3. Als je voertuig of koppeling geen oog heeft, volstaat het in Nederland om de breekkabel over de kogelhals van de trekhaak te leggen. Maar let op: dit is niet overal in Europa wettelijk toegestaan en kan je daardoor duur komen te staan.

breekkabel over de kogelhals
breekkabel over de kogelhals

Ongeremde en geremde caravans met beveiligingsverbinding in Nederland

In Nederland geldt in principe: je moet zowel ongeremde als geremde aanhangers beveiligen met een beveiligings- of breekkabel. De losbreekbeveiliging, zoals die hier wordt genoemd, moet ongelukken voorkomen. Het betreffende touw moet worden bevestigd aan een bestaand oog op je koppeling of voertuig. Als je geen oog hebt, moet je deze achteraf installeren: hiervoor is bijvoorbeeld een speciale beugel voor de trekhaak verkrijgbaar. Voorkom dat het touw van de kogelhals vliegt als de aanhanger loskomt. In Nederland is het namelijk niet voldoende om het beveiligingssysteem losjes over de koppeling te leggen. Bij inklapbare koppelingen met een achteraf gemonteerd oog moet je ervoor zorgen dat dit mechanisme niet vastloopt bij handmatig of automatisch inklappen.

Breekkabel voorschriften in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk hebben andere voorschriften voor hoe en waar je de veiligheids- of breekkabel moet bevestigen. Een ontbrekend of niet correct bevestigd touw tussen het trekkende voertuig en de aanhanger kan worden bestraft met hoge boetes.

Voorschriften breekkabel in Duitsland

Over het algemeen geldt: als je een ongeremde aanhangwagen onder 750 kg hebt, hoef je deze in Duitsland niet met een beveiligingskabel aan je trekhaak te bevestigen. Alle aanhangers met oplooprem en een toegestaan totaalgewicht van meer dan 750 kg vallen onder de categorie geremde aanhangers en moeten worden beveiligd met een breekkabel. De meeste modellen caravans vallen in deze categorie en moeten daarom worden vastgezet met een breekkabel aan de koppeling.

Dit is een gecoat, dun stalen koord van ongeveer 100 cm lang met een veerklem. Als de aanhanger tijdens het rijden onbedoeld loskomt van het trekkende voertuig activeert de breekkabel de rem en brengt de losgekoppelde aanhanger zo snel mogelijk tot stilstand. Waar het precies op een caravan moet worden aangebracht, is in Duitsland wettelijk niet voorgeschreven, maar het mechanisme moet wel veilig kunnen activeren. Alle nieuwere trekhaken volgens UN ECE Reg. 55 beschikken over veiligheidsogen, maar vaak zijn ook oudere koppelingen voorzien van ogen die soms een beetje worden afgedekt door de achterbumper. Voor veiligheidsredenen raden we aan om altijd de beveiligingskabel te gebruiken.

Veiligheidskabel voor alle aanhangers in Zwitserland

Ook tijdens een vakantie in Zwitserland moet je ongeremde en geremde aanhangers beveiligen. Het beveiligingssysteem moet rechtstreeks met het trekkende voertuig worden verbonden via een oog en een karabijnhaak. Je kunt ook een achteraf gemonteerde beugel op de koppeling gebruiken, maar alleen als de trekhaak niet verwijderbaar is. Als het geïntegreerde oog ontbreekt, wordt ook de bevestiging aan een ingebouwd oog (tijdelijk) getolereerd, zolang de andere beveiliging van de beveiligingskabel aan een vast onderdeel van het voertuig niet veilig is.

Veiligheidskabel voor alle aanhangers in Zwitserland
Veiligheidskabel voor alle aanhangers in Zwitserland

Beveiligingsverbinding is verplicht in Oostenrijk

Alle aanhangers, zowel ongeremde als geremde, moeten worden beveiligd met een beveiligings- of breekkabel. In beide gevallen is het voldoende als je het touw over de trekhaak legt. Goed om te weten: niet alleen de bestuurder riskeert een boete in Oostenrijk, maar ook de eigenaar van het voertuig.

Fotos: ADAC e.V.

Laatste aanpassing: 06/06/2024