Hoe maak je je camper geschikt voor de winter

Hoe maak je je camper geschikt voor de winter

5 min read

Winterkamperen met een camper: voor de één een droom, voor de ander het tegenovergestelde. Is het in de winter niet veel te koud om in een camper in sneeuw en vrieskou te zitten? Integendeel – tenminste, als het voertuig geschikt is voor de winter. Daarvoor zijn drie dingen nodig: verwarming, isolatie en de juiste ramen.

Inhoudsopgave

Winterklaar of winterbestendig? Ten onrechte worden deze twee termen meestal door elkaar gebruikt. Er is echter een groot verschil. Grofweg betekent winterklaar dat de camper zonder beperkingen kan worden gebruikt bij temperaturen tot 0°C. Het voertuig daarentegen is winterbestendig als het zelfs bij temperaturen tot -15°C binnen nog aangenaam warm is.

Deze criteria worden niet alleen op gevoel getoetst, maar afgemeten aan een vaste norm. Voor campers is dit de DIN-norm EN 1646-1, voor caravans de EN 1645-1 norm. Voordat we ingaan op de concrete maatregelen bekijken we deze normen nog eens: wanneer is een camper geschikt voor de winter?

Wat betekent ‘winterklaar’ voor campers?

Zoals gezegd moet een camper volledig bruikbaar zijn bij temperaturen tot 0 graden Celsius om als winterklaar te worden beschouwd. De DIN-norm EN 1646-1 schrijft hiervoor de volgende testprocedure voor:

Fase 1 – Afkoelen

Het voertuig wordt gedurende tenminste 10 uur afgekoeld tot een temperatuur van 0°C. Hierbij worden alle deuren en ramen geopend, zodat ook het interieur volledig afkoelt.

Fase 2 – Opwarmen

Vanaf de starttemperatuur van 0°C wordt het interieur op maximaal vermogen verwarmd. Het meetpunt bevindt zich een meter boven de binnenvloer van het voertuig in het midden van het woongedeelte en moet binnen 2 uur opwarmen tot +20°C. Vijf andere meetpunten in het voertuig mogen niet meer dan 7°C afwijken van deze meting.

Geslaagd – Camper is geschikt voor de winter

Als het testvoertuig deze test met succes doorstaat, krijgt het de kwalificatie ‘winterklaar volgens fase II’. Om als ‘winterklaar volgens fase III’, dus winterbestendig te worden beschouwd, wordt de temperatuur afgekoeld tot -15°C en vervolgens gemeten hoe snel het voertuig onder deze omstandigheid kan worden opgewarmd. Daarnaast wordt gecontroleerd of deze temperatuur langer dan een uur stabiel wordt gehouden. Bovendien is een controle van het watersysteem nodig (denk aan bevriezing van water- en andere leidingen).

Welke soorten campers zijn geschikt voor winterkamperen?

Nu we weten wat winterklaar dan wel winterbestendig inhoudt, gaan we over tot de maatregelen die deze eigenschappen verbeteren. Om dit te doen, moeten we eerst drie verschillende soorten campers onderscheiden.

  • (Omgebouwde) bestelbussen
  • Half-integraal campers
  • Integraal campers

(Omgebouwde) bestelbussen

De meeste gesloten bussen, al dan niet omgebouwd tot camper, zijn slechts in beperkte mate geschikt voor de winter, omdat ze niet of nauwelijks geïsoleerd zijn (met name aan de onderkant). De bestuurders- en passagiersdeuren, schuifdeuren en achterdeuren zijn meestal voorzien van een eenvoudige rubberen afdichting. Dit maakt het gemakkelijker voor kou om het interieur binnen te dringen.

Half-integraal campers

Half-integraal campers hebben een geïsoleerde structuur, maar wel normale bestuurders- en passagiersdeuren die ook kou binnenlaten. Er bestaan wel diverse modellen met vloerverwarming.

Integraal campers

Deze hebben de beste thermische isolatie en zijn meestal ideaal voor kamperen in de winter. Ze zijn mede daarom duurder in aanschaf.

Het juiste verwarmingssysteem kiezen

Met moderne verwarmingssystemen in je camper beleef je comfortabele, knusse vakanties. Het voertuig wordt snel en gemakkelijk warm en je voorkomt schade aan de andere systemen aan boord. Zo kunnen waterleidingen zonder deugdelijke verwarming bevriezen.

De kachels in de campers van Malibu verwarmen niet alleen selectief, maar de hele ruimte van het voertuig. Doordat het merendeel van de uitlaten voor de warme lucht zich onderin bevindt, krijg je warme voeten zoals bij vloerverwarming. De warme lucht stijgt zoals bekend op en verwarmt vervolgens de gehele camper. Tocht wordt voorkomen door goede isolatie.

Het zijn niet alleen de inzittenden die warm moeten blijven, maar ook de belangrijke technische onderdelen van de camper (en het laadruim). Daarom laten camperfabrikanten als Malibu de warme lucht circuleren over het lage gedeelte. Overigens zorgt dit voor een lager gasverbruik, aangezien de verhoogde dubbele vloer veel warmte vasthoudt. De bestuurderscabine en achterzijde worden eveneens verwarmd.

Het juiste verwarmingssysteem kiezen

Met moderne verwarmingssystemen in je camper beleef je comfortabele, knusse vakanties. Het voertuig wordt snel en gemakkelijk warm en je voorkomt schade aan de andere systemen aan boord. Zo kunnen waterleidingen zonder deugdelijke verwarming bevriezen.

De kachels in de campers van Malibu verwarmen niet alleen selectief, maar de hele ruimte van het voertuig. Doordat het merendeel van de uitlaten voor de warme lucht zich onderin bevindt, krijg je warme voeten zoals bij vloerverwarming. De warme lucht stijgt zoals bekend op en verwarmt vervolgens de gehele camper. Tocht wordt voorkomen door goede isolatie.

Het zijn niet alleen de inzittenden die warm moeten blijven, maar ook de belangrijke technische onderdelen van de camper (en het laadruim). Daarom laten camperfabrikanten als Malibu de warme lucht circuleren over het lage gedeelte. Overigens zorgt dit voor een lager gasverbruik, aangezien de verhoogde dubbele vloer veel warmte vasthoudt. De bestuurderscabine en achterzijde worden eveneens verwarmd.

Isoleer het voertuig volledig

Iedereen die ooit in de winter pech heeft gehad met zijn auto en urenlang zonder verwarming heeft moeten doorstaan, weet: isolatie is belangrijk. Terwijl auto’s meestal nauwelijks thermisch geïsoleerd zijn, zit dat bij campers anders. De keuze van het juiste isolatiemateriaal en het ontwerp van de isolatie zijn cruciaal voor campers in de winter. Dit is de enige manier om de warmte te behouden en ervoor te zorgen dat het overal in het voertuig behaaglijk is.

Moderne voertuigen – zoals de Malibu I 500 QB – maken gebruik van geëxtrudeerd polystyreen, simpelweg piepschuim of RTM-schuim genoemd. Dit materiaal neemt geen water op door zijn massieve structuur zonder poriën. Deze structuur absorbeert meer belasting en heeft dus minder stutten nodig – een voordeel voor de fabrikant in het ontwerp. De isolerende eigenschappen van RTM-schuim zijn uitstekend.

Vermijd koudebruggen

In combinatie met polyurethaanranden, die Malibu ook gebruikt bij de fabricage van de voertuigen, is het resultaat een goed geïsoleerd en tegelijkertijd stabiel passagiersgedeelte. Stabiele profielen verbinden de afzonderlijke onderdelen en sluiten koudebruggen uit – zodat het binnen lekker warm blijft. Aan de buitenkant zijn de meeste campers bedekt met een laag gvk – met glasvezel versterkte kunststof – en aluminium dat jarenlang beschermt tegen weer en wind (ook hagel). In veel campers beschermt het gvk tevens de onderkant van het voertuig tegen steenslag en vocht. Malibu biedt een trotse waterdichtheidsgarantie van 6 jaar op haar campers, die optioneel kan worden verlengd tot 10 jaar.

De juiste ramen

Tot slot zijn de ramen belangrijk voor een camper waarmee je wilt winterkamperen. Ondanks de kou moet er immers van tijd tot tijd licht en vooral lucht binnenkomen. Opbouwramen met een kozijn van purschuim en isolerende beglazing zijn hier de beste keuze: ze houden de warmte binnen en de kou buiten.

En nu we het toch over ventilatie hebben: vooral in de winter is het belangrijk om regelmatig te ventileren. Anders verzamelt zich vocht in het voertuig, wat weer tot schimmel kan leiden. Daarom: ventileer een paar keer per dag enkele minuten kort. Zo staat niets jouw winterpret met de camper in de weg.

Laatste aanpassing: 02/12/2024